Den här veckan har vi fått ytterligare anledning att fundera
över Svenska kyrkans plats i samhället och relation till statsmakten.
Fem barnfamiljer sitter inlåsta i förvar efter att polisen
varit och hämtat dem på ett familjeläger arrangerat av Svenska kyrkan i Malmö.
Det handlar om familjer som under en tid levt med avvisningsbeslut och varit
efterlysta, alltså levt under stor press och stress under en längre tid. Idag
räknar Migrationsverket med att drygt 12 000 personer i Sverige lever utan
tillstånd att vara här och att många av dem alltså lever ”gömda”. Gränspolisen
har förutom att vakta gränsen också till uppgift att genomföra så kallade inre
gränskontroller, vilket innebär att de efter tips och i samband med
trafikkontroller eller brottsutredningar efterfrågar identitetspapper hos dem
som misstänks vara i landet illegalt.
Att leva som gömd är ingen behaglig tillvaro. Det handlar om
att aldrig känna sig trygg eller säker, inte ens i skolan, på vårdcentralen
eller i kyrkan, moskén eller i någon föreningslokal. Debatten som hårdnat de
senare åren handlar om att de papperslösa ska följa fattade beslut och faktiskt
åka hem, eller tillbaka till varifrån de kom, men i verkligheten kan det vara
så att det är mindre påfrestande att leva som gömd i Sverige än att återvända
till ett land där dödsfara hotar. Migrationsverket ställer oerhört höga krav på
bevisning när det gäller hotbilden mot enskilda, vilket gör att människor som
av politiska eller personliga skäl förföljs i ett land där det inte pågår
reguljärt krig har ytterst liten chans att få uppehållstillstånd i Sverige.
Detta gäller bland annat de forna sovjetstaterna samt Albanien.
Att Svenska kyrkan överhuvudtaget har verksamhet med och för
papperslösa är något som företrädarna behöver vara oerhört tysta om. Andelen
personer som känner till att det överhuvudtaget sker något behöver vara ytterst
begränsad, eftersom det kan innebära katastrofala följder om någon tipsar
polisen om var de kan befinna sig. Naturligtvis kan någon tycka att det är emot
svensk lag att inte upplysa polisen om var efterlysta finns, men här står olika
intressen emot varandra. Det är inte olagligt att gömma en flykting, om en bara
inte tjänar pengar på det. Några av oss ser det som en nödvändig civil olydnad
som har både med sekulära mänskliga rättigheter att göra och med religiösa
skäl.
Ett trettiotal poliser med tio polisbilar och hundar kom
till Kågeröd i Skåne och genomförde en inre gränskontroll med de sex
barnfamiljerna, vilket så klart blev en oerhört skrämmande och obehagligt
upplevelse för de inblandade. Fem familjer omhändertogs. Men finns det inte
några fredade zoner? Kyrkofriden är ett gammalt begrepp som egentligen kan
spåras bakåt till gammaltestamentlig tid. När vi idag talar om kyrkofrid tänker
vi tillbaka på Birger Jarls fridslagar: kvinnofrid, kyrkofrid, hemfrid och
tingsfrid. Dessa tog han upp som ett svar på en omoralisk och våldsam
samhällsutveckling. Soldaten skulle ställa ifrån sig geväret i vapenhuset.
Idag har vi spår av de medeltida lagarna i vår moderna
lagstiftning, men kyrkofriden hör inte dit, vilket många av oss beklagar även
om det skulle innebära en del juridiska tveksamheter om så vore fallet. Hur som helst: att vara ett flyktingbarn i
Sverige idag är att vara i en mycket svår situation. Heder åt de organisationer
och ideella krafter som trots allt ger dem en plats att leka och läka på.
KARIN LÅNGSTRÖM
Hiss: Höstsolens strålar mot den gulnande kastanjen ger
värme och ro i själen.
Diss: Samhällsklimatet…
Diss: Samhällsklimatet…